söndag 14 juni 2009

Konsten att lägga en riktig rökare + Ett rullande konstverk.


KONSTEN ATT LÄGGA EN RIKTIG RÖKARE

Utan att bli allt för teknisk eller heller för den delen ge ljusskygga individer hjälp i sin gärning, så tänkte jag berätta lite ikring inbrottslarm.

Jag kör larmutryckning i hela storstockholm och med åren så har man stött på det ena larmsystemet värre än det andra. På gott och ont.
Larm består av några få men vitala delar:
-Rörelsedetektor (en mojäng som känner av rörelse/värme i rummet den är satt att bevaka).
-Kabel (eller i kategorin "värre" så är det trådlösa instalationer).
-Manöverpanel (den man trycker en kod för att larma av/på larmet med).
För att utlösa ett larm behövs:
-En bandit.
-Städare.
-Klantig personal
-Vakt med fel kod
Sedan bör alla företag som har larm även ha en kontaktperson.
Det är en sådan som känner sig manad att bli väckt mitt i natten av en vakt som antingen berättar att det vart inbrott, eller att koden inte fungerar, eller att larmet (det värre/dyrare larmet) har ballat ur.
Det är även en sådan som förstår det mest grundläggande i hur ett larm fungerar.
Allt utöver detta kan krångla till det hela.

Under senaste arbetsveckan hade jag att göra med ett "värre" larmsystem och kontaktperson som kunde krångla till det hela.
Företagets larm har av någon anledning utlöst. En väktarkollega åker fram som "första bil" och jag kommer strax efter med nycklar och instruktioner. Allt är helt från utsidan så något inbrott lär det knappast handla om.

Vi går in, hittar genast manöverpanelen och slår in den kod som kunden tillhandahållit oss.
"Fel kod, försök igen" meddelas i displayen (jag måste ha halkat på knapparna eller helt enkelt slagit fel...)
Efter försök två så lämnas samma budskap
Tredje försöket ger samma resultat, och i avvaktan på att larmsirenen ska sätta igång försöker jag frenetiskt få in propparna i öronen.
Då hörs istället ett pysande ljud som strax akompanjeras av larmets ilskna tjut.
Sedan blir allt dimmigt....
Ingen rök utan............................................................... rökmaskin!

Företaget har till sin larmanläggning kopplat en rökmaskin som på någon sekund rökfyller samtliga kontorsytor.
Efter att ha bett larmcentralen meddelat brandförsvaret att det INTE brinner utan blott står en vakt med fel kod på adressen så slår jag sedan en signal till företagets kontaktperson.
Presenterar mig och meddelar att vi verkar ha fel kod till larmet och även följderna av detta.
Till svar får jag:
-Men varför går ni in när ni har fel kod...

Nivån på resten av samtalet sänktes så att den oinsatte kontaktpersonen skulle förstå det mest grundläggande i vårt arbete och att vi inte vet förrän det är försent att koden inte stämmer.



ETT RULLANDE KONSTVERK

Eftersom jag emottar lön av mitt företag såsom "Teknisk utryckningsväktare" så ligger det på min och mina ryckarkollegors lott att hjälpa till när det blir strul för övriga medarbetare ute i natten.

Förra veckan så åkte jag in till centrala delarna av hufvudstaden för att dela med mig av det som företaget betalar mig för att vara.
Att vara teknisk. (Måtte inte svärfar eller övriga kollegor läsa detta...)
Nåväl, efter att ha trixat lite med ett trixit larmsystem så återvänder jag till min bil för att åka på nya spännande uppdrag i den mörka natten.

Det som möter mig är en något modifierad design på bilen.
I somligas ögon ett rullande konstverk.
Men beroende på vem man frågar så är väl klotter inte klotter, utan klotter kan även vara konstverk.
Så med ett leende på läpparna åkte jag närmsta vägen till tvätthallen med mitt rullande konstverk, eller nedklottrade bil. Beror som sagt på vem man frågar.
Konstig målning var det då i alla fall!
//Hundvaktaren, tekniskt begåvad, konstnärligt obegåvad.
.

3 kommentarer:

  1. *asg* DU!!! Var det den otroligt pedagogiska NORRLÄNNING som pratade med kontaktmannen. Tur att jag har armstöd på stolen.... =D

    SvaraRadera
  2. Haha, HerreGud vad bilen är Konstigt målat...
    Vad sa Chefen när han fick höra detta ?
    Ta hand om dig där ute!!!!!

    SvaraRadera
  3. *fniss* sådanna kontakt personer har man ju aldrig stött på.... =P alla där ute som förstår en så bra i det man gör!! =D hahaha O BILEN.. oj oj den va vacker,!!! Synd att du inte hitta konstnären/ena så du fick prata lite med dom!! ;)

    SvaraRadera