onsdag 9 september 2009

Ett besök i stresskonen a.k.a. fredagsmys.

Fredag eftermiddag.

Sov alldeles för länge efter mina 4 arbetsnätter men känner mig ändå lite sliten.
Grabbarna har precis kommit hem från dagmamman och även de är slitna efter sin "arbetsvecka".

Grillen är startad.
Blir ingen avancerad grillning utan en färdigmarinerad flintastek hamnar på grillgallret.
HSB hoppar in i bilen för att snabbhandla lite. Den minste, Oscar, sover gott i barnvagnen.
-"Jag har telefonen med mig ifall det skulle bli nått".
Hon säger alltid så när hon åker någonstans utan att ta med bebisen. Ty bebisar tyr sig till mamman. Mammans bröst. Mammans lukt. Mammans rörelser. Något som vi karlar / pappor aldrig kan konkurera med. Låter min egna erfarenhet tala.

Samtidigt som bilen lämnar gården så vaknar Oscar och blir genast otröstlig. Skriker och skriker. Testar med napp. Vaggar, vyschar, pyschar och pysslar. Inget funkar.

Köttet behöver vändas så jag kilar in och lägger bebisen i sin säng och tänker att han får vackert skrika medan jag snabbt vänder köttet.
Jäklar, potatisen skulle ju in i ugnen åxå.
Såsen... Fasen, ähhh, den får vänta.

-Pappa! Pappa!
Grabbarna har gått upp på övervåningen för att leka med Briotåget.
-Kan du lämpa määjj!
De pockar på uppmärksamhet och behöver säkert hjälp att montera någon vital del till tågbanan.
-Nja, ni får vänta, de e lite mycket nu, svarar jag.
-Men paaaappaaaaa, får jag till svar.

Fasen åxå, köttet...
Måste nog kila in till bebisen lite snabbt igen bara.

Vänder på köttet som tyvärr fått en aning välgrillad sida.
-Pappaaaaaa, kooooom! hör jag återigen från övervåningen.
-Skriiiiik, grååååååt! från sovrummet.

Passerar köket och sniffar återigen på flintastekens plastförpackning.
Jo, banne mig luktar det inte en aning surt om den.
När jag först öppnade förpackningen så slog jag bort tanken på doften med att det säkert bara var marinaden som luktade.

Då händer det som inte får hända. Jag får en låt på hjärnan. En låt som bara vägrar försvinna.
"Nu är det slut på veckan, de är dax för freeeedagsmyyyys"

Jag förbannar OLW! Jag förbannar alla smarta reklam-makare! Jag förbannar min dåliga simultankapacitet!

http://www.youtube.com/watch?v=y2qjjoA2N_g

När väl HSB återvänder och tar sig an bebisen så tystnar han omgående.
Efter att ha hjälpt grabbarna på övervåningen med en trilskande brio-järnvägs-bro så byter jag ut flintasteken mot grillkorv.
Sedan ställer jag mig vid grillen, ägnar hela min hjärnkapacitet till att inte bränna korvarna samtidigt som jag nynnar på... ja, ni vet vad...


//Hundvaktaren, som gjort ett besök i stresskonen och överlevt.

2 kommentarer:

  1. Hahaaa, stackar dej...... ;-D

    Ullis

    SvaraRadera
  2. Trodde inte att min kommentar kom fram till dig!
    Det är helt ommöjligt för mig att få iväg kommentarerna på blogspot??????
    Hur skall jag göra...???
    http://vwellermo.blogg.se/?tmp=22195729
    jag gör så här....
    var jag hittade dig ...ingen aning...var ute och tassade i bloggar och stannade till hos dig, för jag tykte att den var trevlig...bloggen!
    Kramilikramen!

    SvaraRadera