söndag 15 mars 2009

Premiärprimadonnan

Biografen SAGA, Kungsgatan Sthlm.

Röda mattan hälsade oss välkomna, men innan vi skulle göra entré blev vi beordrad till en halvhalt. Framför oss hade vi visst någon som veckotidningarna skulle plåta. Då går det inte att ha vilket löst folk som helst springande i bakgrunden. Fotoblixtarna flashade och när vi tillslut fick göra vår entré kisade jag med ögonen eftersom jag åxå väntade mig blixtar, men förgäves. Måste nog synas lite mer på the big screen än mina totalt 10 sekunder. Väl inne bjöds på vin, småkakor och ngn sorts renklämma med tacotouch. Börje Ahlstedt & jag lät oss väl smaka på godsakerna. Trängdes med Michael Nyqvist när det var dags för nästa glas vin och mitt i mitt glufsande gled Pernilla August upp för att växla några ord. Ja, inte med mig i alla fall...
En trappa upp med utsikt över entrén och alla minglande a, b & c-kändisar.

Filmfolk är kulturella varelser. Kulturella varelser klär sig kulturellt. Som jag våndades för att klä mig rätt. Min skjorta, manchesterkavaj och jeans visade sig vara alldeles lagom för att inte synas. Ifall jag spetsat det hela med palestinasjal och pälsmössa(!) så hade det heller inte gjort något. Såg till och med en fjällrävenjacka, och jag som för ett litet ögonblick lekte med tanken om att ha mina fjällrävenbrallor på mig.
Dagens outfit gjorde att jag knappt syntes. Va dock för dagen egenhändigt nyklippt!

Filmens handling tänker jag inte säga ett ord om förutom att den gör sig nog så bra på DVD hemma. Förvisso säger det kanske mer om mitt intresse för bio. Sitter hellre hemma ifall det ska ses på film, vilket jag sällan gör. Brukar allt som oftast smita iväg till datorn. Min älskade REX var däremot fenomenal! Hans rolltolkning gjordes med sådan säkerhet och utstrålning. Har säkert ett tusental fotografier på honom, men att sedan se honom på film var något alldeles speciellt. Önskar bara att jag filmat honom själv lite oftare.

//Hundvaktaren, som faktiskt åxå finns. I alla fall om man ska lita på InternetMovieDataBase. (Fick under kvällen faktiskt en förfrågan ifall jag var intresserad att spela polis i en kommande film. Återkommer i ärendet!)

5 kommentarer:

  1. Men lägg av, vad då polis i en kommande film?! Gimme, gimme! Tycker du hade hittat precis rätta coola looken mannen med den där outfitten. Jag ser definitivt snälla-polisblicken där i barhänget. Jag är dig trogen genom alla filmroller som komma skall, promise.

    SvaraRadera
  2. Hehe... Cooola killar tror inte på Gud! Du e perfekt som kommissarie Rajser eller nåt!! Va rooligt!

    SvaraRadera
  3. Jadu, HV (bör inte förväxlas med HV71 på något sätt), nu har du ena foten inne i filmbranchen, se till att få dit den andra med!! Och kom ihåg att när du är stor och känd är det jag som är din offentliga fotograf och pr-kvinna eller vad det nu kan kallas för :)

    Jag är fortfarande grön av avund över din mingelkväll, bara så att du vet om det!!!

    SvaraRadera
  4. Hehee, som dressör hade ju fjällräven varit perfekt. Kan tänka mej att Rex gjorde sig bra på film!!!! Klart du måste ha dvd:n hemma och visa barnen. Ibland önskar man att man kunde vrida tillbaka tiden... Men blev du inte förbannat stolt av att se honom på film. Ni hade ju en hel del ihop =D

    Ullis

    SvaraRadera
  5. Ah, du har redan varit där .! Men jag sa ju nästan så med kläderna: manchesterkavaj med halsduk. Jo, jeans är ok där. Har läst filmhistoria så jag vet att det där passar bra. Jo en del filmfolk är kulturella, right.Tror också du passar till polis annan roll med rådgivande, bedömande tongivning ..Gratulerar! sa jag.Du ser. Rex var allt ganska bra ändå!(Sänd ändå en varm tanke till förra vovven ...)

    SvaraRadera