fredag 20 mars 2009

Smittskyddsinstitutet rekommenderar...

Under hundpromenaden både luktar och slickar vår hund på allt som, i en hundnos, kan tänkas vara intressant. Döda möss, hundkiss och harbajs hör till vanligheterna.
-Givetvis så ska INTE hunden slicka/pussa varken vuxna eller barn i ansiktet.

Vår katt är en utekatt. Han äter möss och fåglar. Färska nyfångade är en höjdare, men en "nyss död" eller "halv-länge sedan död" kan fungera i brist på annat. Om inte annat som aptitretare innan han kommer in för kvällsmålet bestående av illaluktande kattburkmat och lika illaluktande torrfoder.
-Katter ska INTE slicka på någon av oss. Inte ens på händerna.

Barn gräver med händerna i sandlådor som katter kissar i. Smakar på maskar, för om det kittlas i handen så måste det ju även kittlas i munnen. Barn bollar förkylningsbakterier emellan varandra hos dagmamman och lika glatt som de fått dem bär de med dessa odjur hem.
-Barn får kärleksfulla pussar och kramar av sina föräldrar. Både i ansiktet och på händerna.

Innan jag åker till jobbet har vi en procedur. Grabbarna går igenom så att jag har med mig allt och givetvis så "glömmer" jag massor allt medan sönerna förtjust får påminna mig.
Plånbok, nycklar, radio, telefon, bälte, skyddsväst, väska, matlåda. Ramsan har blivit till ett mantra som vi repeterar kväll efter kväll. Sedan kommer vi till det sista. Puss och kram, som jag givetvis också måste påminnas om.

William snart ett år gammal och inne på sin 4´e förkylning.
En grönaktig "11" från näsan är smittsammare än en klar och vätskande "1´a"!
Inte bara katten som intresserar sig för döda möss...

Ibland nöjer jag mig med att utdela en kärleksfull puss på pannan.


//Hundvaktaren, med ett imunförsvar värdigt en asätare.

8 kommentarer:

  1. Men satan! Jag har inte ens kunnat läsa färdigt inlägget sedan jag scrollade ner och såg nåt alldeles oerhört äckligt.. Men det var säkert roligt och fyndigt som vanligt...

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha, stämmer så bra... =)

    SvaraRadera
  3. Det där med hygien och renlighet är relativt. ;o)

    SvaraRadera
  4. Haha, nu ser det bättre ut! En död mus känns mer människoinstinktivt att intressera sig för än det där andra, gröna. Sånt vill man hålla ifrån sig liksom. Det blir nog fina väluppfostrade gossar av dina barn med ska´ru se!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag vill rekommendera en barnbutik, Babytown på Fleminggatan 95, Kungsholmen. Den ligger ca 100 meter från Västermalmsgallerian! De erbjuder schyssta kvalitetsprodukter allt i från vagnar, kläder, leksaker, babytillbehör m.m. Titta in vettja.. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har suttit och läst alla inlägg i bloggen nu på morgonen. Vi "känner" inte varandra men vi har mötts i ett tidigare liv, din bror är i samma ålder och var min kompis på gymnasiet, han gifte sig med min bästa väninna om det ringer några klockor. :) :D Skrattar gott åt dina underfundiga texter och ler igenkännande i mycket.

    Hundnosar ja.. Vad säger man? Hundar är rätt äckliga men ändå får man lust att pussa på dem. *också immunförsvar som en asätare* :D Man är inte klok men så är man ju från Västerbotten också. :) Ha det så gott!!

    SvaraRadera
  7. och JAG som pussar katten på nosen...
    tusan jag lever farligt... he he
    Men din snorbildselva av sonen var LÄCKER... Ha en bra dag

    SvaraRadera
  8. CW, säg att du skojar med oss, inte var väl snorungebilden LÄCKER? Det är ju inte precis ordet som faller på läppen, så att säga. Men det där gröna på bilden gör det säkert i vilken sekund som helst. ; ))

    SvaraRadera