tisdag 21 april 2009

Jantelagen

Har läst på lite om JANTELAGEN. Alla har väl hört talas om den och vet att det betyder nått i stil med att:
-Hörrö, tro för fanken inte att du är något, tro inte att du begriper något eller för den delen att någon bryr sig ifall du skulle göra det.
Jantelagen har sin grund i hur Sverige såg ut för läääänge sedan då EN snubbe styrde och ställde över ortens gruva, stålverk, såg eller vad det nu kunde vara.
"-JAG har fixat jobb till dig här på verket, passar inte galoscherna så e de bara att söka sig någon annanstans, men jag kommer att skvallra till alla brukspatroner i socknen så de vår veta vilken sopa du är."
Om jag ber dig som läsare att lista fem negativa saker om dig själv så kommer du genast att hitta tio negativa saker.
För du är nämligen *Överviktig *Snål *Ger inte tillräckligt av dig själv *Tar inte in tillräckligt av andra *Dålig på att laga mat.
Ska jag fortsätta? Nä, du behöver nog ingen hjälp att fylla i listan. Det klarar du helt själv.

Om jag ber dig lista fem positiva saker om dig själv så kommer du snabbt på en enda. För kommer du på tio så är du verkligen en minoritet. En skrytsam liten minoritet som inte vet att hålla sig på mattan. Eller en blivande brukspatron...
Du är nämligen en jäkel på att hitta fel på dig själv (och andra).

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Å varför har jag snöat in på just JANTELAGEN.
Jo, kom på det när jag bjöd in min ena brorsa (a.k.a. Norgebrorsan) hit till Sthlm för att hjälpa mig med altanen. Trodde inte för ett ögonblick att han skulle kunna det här med att snickra och fixa. Fick ganska snart svar att det kunde han minsan visst.
Jösses, karln erkänner att han kan något! Snacka om fräck! Att påstå att man kan något, och dessutom påstå att man är rätt så duktig...
Själv så är jag nämligen så himla snabb på att basunera ut hur jäkla dålig jag är på att snickra. Min hammare är endast till för att slå naglarna gula och blå. Mitt måttband visar ständigt fel samtidigt som sågen är alltför slö.
När jag tänker efter så blev ju ungarnas sandlåda rätt så bra. Bänken i förrådet som jag spikade ihop skäms jag inte heller för. Trots att den blev överdrivet stabil. Vem vet, det sista som står kvar efter domedagen...

//Hundvaktaren, som faktiskt åxå är en jäkel på att dressera bitska och galna hundar.

2 kommentarer:

  1. Hmm. Det här inlägget har jag ingen kommentar på. Känner mig träffad. Både jantemässigt och att jag ibland smiter över på den skrytsamma sidan och konstaterar att jag faktiskt är lite bättre än många andra...och nu fick jag genast dåligt samvete för att jag sa sådär... nån kan ju läsa det här å tycka att jag är en skit... usch... jaja... tänker inte försvara mig... ehh...????

    Skärpning nu, Ms D!!! Stå för vad/vem du är!!!

    Hoppas ni har ett lika fint väder som vi här uppe i norr har :)

    SvaraRadera
  2. Hmmm, vänta nu!!!! Tror jag såg något skryt längs ner..... *asg*. Visst är du duktig på hund och då kanske det räcker med att kunna slå naglarna i fina färger me hammaren. =D

    SvaraRadera